Tuesday, November 23, 2010

hantaran/mas kahwin orang negeri sembilan mahal?




selalu je aku dengar mulut-mulut manusia tak berinsuran mengatakan hantaran/mas kahwin di negeri sembilan mahal. dulu aku selalu naik hangin kalau ada orang cakap macamtu depan aku. aku anak jati negeri sembilan oke. n i dun care if people know where the hell i came from. tapi memang hangin kalau orang cakap "Negeri Sembilan? hantaran n mas kahwin kau mesti mahal." "aku tak nak kahwin dengan org n9, mahal!" what the? dah kalau jodoh kau dengan org n9 pastu kau taknak la kahwin sebab mahal? oke let see..


tak nampak? pandai-pandailah tekan dekat pix tu tengok yang besar punya. 

Negeri Sembilan : 
  • bukan waris - RM24(anak dara). RM 12 (janda)
  • ahli waris - RM48 (anak dara), RM 24 (janda)
Sarawak : 
  • anak dara - RM120
  • janda - RM120
Perak :
  • anak dara - RM101
kenapa tak nak cakap, "kau orang Perak, mas kahwin kau mahal. aku tak nak kahwin dengan orang Perak.

henti-hentikanlah tanggapan kolot tu. sekali kau yang kahwin dengan orang negeri sembilan.padan muka kau. tujuh keturunan pon takkan habis aku perli kau.haha.

6 comments:

SYAFIQAH / S said...

haha..tau takpe...
takde lah mahal sngt..
nak kawen tak nak ter-pulang :D

Mr. Z said...

ini pon jadik masalah ke? haha!! x)

ayuakira said...

sha : btol. bese je kot. saket hati btol dgn manusia yg suke kutok ak tu~
xnk da la an, p la kawen ngn org laen.haha

ayuakira said...

mz : ni namenye luahan saket ati la.
=.=

huzaimah said...

setuju!! den pun paneh ati bilo org ckp ppuan n9 mcm2.. kalo bercerai nnt tinggal sehelai sepinggang la, ppuan n9 kikis harta laa.. dia tahu pun x mcm mana adat perpatih tu sebenarnya. main dgr ckp org pastu nk tuduh2 kite mcm2. saket ati aku selaku ppuan n9 yg masih ada suku, masih mengamalkan adat perpatih. kalo ade pun terjadi kes2 kikis harta tu org tu punye psl la, apsal nk salahkan adat perpatih or hukum sume org n9? xpatut tul. pastu lum ape2 lg dah fikir sal bercerai berai. ko nak kawen ke, nk kawen utk cerai?? aparaaa... family aku kawen xde sebut pun duit hantaran. xyah bg pun xpe. free of charge. just siapkan mas kawen ngan cincin. dah. tu pun orang kate ppuan n9 kikis harta?? kpd sume non-negerisembilanese, jgn cpt menghukum. kenali dulu apa itu adat perpatih b4 bleh ckp ape2. kpd yg x stigma tu, time kasih.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.